246
REGISTRES D
[i57i]
claire, asscavoir pour lesd, cent de fleurs de lys d'or, qui seront mises audict ciel du Roy, la somme de soixante cinqlivres tournois, qui est à raison de treize solz tournois pour chacune fleur de lys ; pour les huict escussons, dont quatre pour le ciel du Roy et les quatre aultres pour le ciel de la Royne, cent quatre livres tournois, qui est au prix de treize livres tournois pour chascun escusson; pour les deux grands escus­sons couronnez, dont l'ung pour le ciel dudict sei­gneur et l'aultre pour le ciel de ladicte clame, quatre vingtz livres tournois qui est à raison de quarente livres tournois pour chacun ; pour la façon desd, deulx cielz, soixante dix livres tournois, qui est à raison de trente cinq livres tournois pour chacun d'iceulx. Et au regard des franges et crespinesdesd. deulx cielz, ledict Messier en sera payé selon le poix qui se trou­vera èsd. franges et crespines, au pris que la soye et or vallent à present. Lesquelz pris lesd. Prevost des Marchans et Eschevins seront tenuz, ont promis et promectent faire bailler et payer par noble homme me Françoys de Vigny, Recepveur de la Ville, audict Messier ou au porteur, etc., au feur et ainsi qu'il fera ladicte besongné, bien et deuement faicte, comme dict est, dedans le temps susdict. Promectans, etc. obligeans, etc. Renonceans, etc.
«Faict et passé l'an mil vc soixante dix, le dix neuf­viesme jour d'Octobre. îi
Signé : "Ymbert et Quetin'4'».
[12.— Marché pour la décoration de la grande salle
de l'évêché,
le jour du festin donné par la vllle à la reine.]
28 décembre 1570. (A, fol. 92 r°; B, fol. 23g r°.)
"Honnorable homme Pierre d'Angers, maistre painctre à Paris, demourant rue de la Tisserrande-rye, confesse avoir faict marché, promis et promect à nobles hommes Claude Marcel, bourgeois de Paris, Prevost des Marchans, mM Pierre Poulin, Notaire et Secretaire du Roy, Françoys Dauvergne, seigneur de Dampont, Conseiller dudict seigneur en son Tre-
chazublicr, bourgeois de Paris, confesse avoir faict marché, promis et promect à Messieurs les Prevost des Marchans et Eschevins de la Ville de Paris, à ce presens, de faire bien et deuement pour lad. Ville deulx cielz, l'ung de velours pers doublé de satin de lad. coulleur pour le Roy, et l'autre pour la Royne de. . . ,(1' pour servir à leurs entrées en ceste Ville de Paris. Pour lesquelz deulx cielz lesd. Prevost des Marchans et Eschevins seront tenuz fournir et livrer audict Messier le velours et salin qu'il conviendra avoir sur les pentes et fons, desquelz ledict Messier sera tenu faire et semer de broderye, asscavoir sur le ciel du Roy cent fleurs de lys d'or faulx, doré deux foys, quatre grands escuyssons de tailleure et broderyes d'or fin, dont deux escuyssons dudict sei­gneur et les deux aultres aux armes de la Ville, et ung aultre grand escuysson aux armes dudict seigneur Roy, ayant l'ordre tout à l'entour, et une couronne dessus faict de tailleure d'or faulx, garny de frange de soye, et la Crespine dessus d'or faulx, dorez deux foys, fille sur soye. Etsur celluy de la Royne, faire aussy et mectre quatre escussons faictz de broderie et tailleure d'or fin, dont deux aux armes de la­dicte darne et les deux aultres aux armes de ladicte Ville, et ung aultre grand escusson aulx armes de ladicte dame, ayant le dessus'21 faict de tailleure d'or faulx ; et garnir les panthes dud. ciel de frange de soye, avecq la Crespine d'or ou d'argent faulx; et pour ce faire, fournir de toutes choses requises et necessaires pour la façon desd, cielz, mesmes la toille pour doubler le fons, faire le contrefons, la paincture qui sera aud. contrefons, par dessus faire les Armoyries du Roy et Royne, le ruben, les chassis de boys desd, cielz, la ferrure d'iceulx pour pendre les basions, fournir lesd, basions pains à huille, et semer ceulx du ciel du Roy de fleur de lys, et ceulx
du ciel de ladicte dame,semez de.....'3', etgeneral-
lement de toutes aultres choses requises et necessaires, fors et excepté le velours et satin, comme dict est, et le tout rendre bien et deuement faict et parfaict, de­dans six sepmaines prochainement venans.
tt Ce marché faict moyennant le prix cy après de-
bout du Pont-au-Change, du côté de l'Horloge du Palais, dans une maison qu'il avait achetée le 4 août 1537 e- ou Pen<--i- l'enseigne du Croissajit. Il était veuf en i546, de Blanche Chandellier, dont il avait à cette époque des enfants encore mineurs. Jacques Messier était marguillier de la paroisse Saint-Barthélemy, dans l'église de laquelle il fut enterré le 28 novembre i5g8. (Voir les Armoiries de laville de Paris, 1874, gr. in-4°, t. I, p. 2i4.)
'') Lesdeux Registres ont ici un blanc d'une demi-ligne.
<!) Le Registre A porte "ayant la au dessus», leçon fautive.
P) Blanc dans les deux Registres.
(4) Texte publié dans la Revue archéologique, tome V, 1848, 2e partie, pages 670-671.